Sokak fotoğrafçılığının en önemli kuralı, şüphesiz “Daima Hazır” olmaktır. Sokak dinamiktir. Hayat akıp gitmekte, hikâyeler yaşanmaktadır.

Hayat; “eve koşup makinemizi almamızı”, “doğru lensi takmamızı”, “ışığa göre gerekli ayarları yapmamızı”, “kadrajı oturtmamızı”, “odaklamamızı”, ve en son karar verip “fotoğrafı çekmemizi” beklemez.

İşte bu yüzden hayatı belgelemekse amacımız, bu altı değişkeni kontrol altında tutabilecek bir takım önlemler almamız şarttır. Burada bir parantez açalım ve hatırlatalım ki sayacaklarımız genel olarak çoğunluğun uyguladığı tekniklerdir. Kesin kurallar değildir. Herkes bu kuralların bazılarını kendine uygun olan ile değiştirir. Ama herkesin ortalamasını alınca ortaya çıkan anlatacağımız gibidir. Parantezi kapatalım ve az önce saydığımız değişkenlerde hızlanmak için yapılabilecekleri anlatalım.

  1. Makine ile yaşam:Sokak fotoğrafçılığının müthiş bir yan etkisi vardır. Birkaç aydan itibaren insan yanında makine olmasa dahi “olsaydı nasıl çekerdim şurayı” diye benzetim yapmaya başlar. İstemese de zihni, sokakta yürüdüğü her anı kompoze eder ve ne yazık ki insan belki de en güzel fotoğraflarını yanında makine yokken zihninde çeker ve biz onları hiç göremeyiz. Buna alınabilecek en güzel önlem ise kamera çantasını hafifletmektir.
  2. Lens:Dünyadaki çalışır durumdaki tüm lenslerle sokak fotoğrafı çekilir. Ancak“normal prime” denilen insan gözünün bakış açısına yakın, sabit odak uzaklıklı objektifler en sıkça kullanılanlarıdır. Sabit odak uzaklığı, zoom lenslere oranla ortalama 2 stop daha hızlı diyafram imkanı ve keskinliği ile öne çıkar.

Normal Prime, APS-C sensörlü makinalar için 35mm, tamkare için 50mm objektiftir.

Bunun yanında odak uzaklığı ne olursa olsun, prime objektif, insanın gözünü eğiterek, daha makineyi eline almadan kadrajı ayarlamasını sağlar, hızı artırır, bu yüzden sıkça tercih edilir.

  1. Diyafram – Enstantane – ISO ayarı:Sokak fotoğrafçılığında genelde geniş net alan derinliği ve kısa enstantane arzu edilir. Kapalı diyafram, fotoğrafı keskinleştirir, net alan derinliğini artırır ve odaklamayı kolaylaştırır. Sokakta genellikle aperture value (diyafram öncelikli) mod kullanılır ve mümkünse 1/5,6f ve üzeri diyafram kullanılması daha uygun olur. Sensör boyu büyüdükçe diyaframı daha kapalı kullanmak gerekir.

Sokakta ISO,  genellikle gezi fotoğrafçılığından 1 stop (2kat) yüksek ayarlanır ve makine ışık ölçüm modu (metering) genelde matris ‘e ayarlanır.

  1. Kompozisyon:Önceden de değindiğimiz gibi kompozisyonun iyileşmesi ve hızlanması, zihnimizin bol fotoğraf çekerek eğitilmesi ve sonunda oluşacak fotoğrafı önceden tahmin etmesi ile mümkün olur.Sokakta obje insandır ve kimse sokakta suratına doğrultulmuş bir objektif görmek istemez. En güzeli önceden gözlemek, fotoğrafı zihinde canlandırmak, 3 saniyede makineyi göze kaldırıp, ayarlamayı yapıp deklanşöre basmaktır. Bu sayede kimse rahatsız olmaz.
  2. Focus:Odaklamak için 1 saniyeden kısa zamanımız var. Eğer daha hızlı odak istenirse, nispeten daha geniş açı objektiflerle diyafram yardımıyla bölgesel odaklama yapılabilir, bu sayede çekim anında odaklama gerekmez
  3. Fotoğraf çekmek: Sokak fotoğrafında da diğer disiplinlerde olduğu gibi ustalık, pratik ederek yürünecek uzun bir yoldur. Bol fotoğraf çekmek ama daha önemlisi her baktığını değil, gördüğünü, anladığını, gözlemlediğini yansıtmaktır.
Yazı Arşivi
Göksel Akışık

ÜRÜN FOTOĞRAFÇILIĞI

Günümüzde satış amaçlı her ürün için reklama ihtiyaç duyuluyor. Potansiyel

Yazı Arşivi
Göksel Akışık

Fotoğrafta Son Trendler

Dünyanın en çok bilinen ve tıklanan fotoğraf sitelerinden Shutterstock, geçtiğimiz

Yazı Arşivi
Göksel Akışık

Fotoğrafta Dinamik Aralık

  Fotoğraflardaki yüksek dinamik aralık, gölgelerdeki ve aydınlık alanlardaki dengenin

Yazı Arşivi
Göksel Akışık

35 mm Film Kaç Megapiksel

Film fotoğrafçılığı ile ilgilenmeye ve bu şekilde fotoğraf çekip filmlerimin

Yazı Arşivi
Göksel Akışık

Kaynak Camından ND Filtre

Nalburdan satın alacağınız bir kaynak camını ND filtre olarak nasıl